Skip to main content
Tel: 010 46 26 909

Het
Juiste
Verzet

De tabellen op een rij

hoe werkt het?

De keuze voor het ‘juiste’ verzet hangt af van je reisdoel(en), hoe sterk je zelf bent, gewicht van jou en je bagage, type fiets en natuurlijk het terrein waar je wilt fietsen. Ben je van plan veel in de bergen te fietsen, kies dan tenminste het lichtste verzet mogelijk, zodat je genoeg versnellingen hebt om die hellingen te trotseren. Je verliest hierdoor wat aan de snelle/zware kant, maar voor de meeste vakantiefietsers is snelheid minder belangrijk. Maar wat is het juiste verzet? Zelf kies ik een verzet waarmee ik met een minimale snelheid en met een gemiddelde inspanning niet omval als het te steil wordt; met andere woorden: ik wil 3,5 tot 4 kilometer per uur kunnen fietsen met een omwenteling van 40 per minuut. Langzamer heeft geen zin, want dan val ik om! Op het vlakke geldt voor de meeste fietsers dat ze een cadans tussen de 60 en 90 halen, in de bergen gaat dat al snel naar 40 tot 80.

Er zijn formules om je minimale en maximale snelheid te berekenen, het makkelijkst werkt de site van ritzelrechner.de, dus staat jouw verzet hier niet tussen, dan kun je daar zelf aan de slag.

Gebruikte vaste gegevens:

  • wielomtrek = 2280 (50-622 ETRTO)
  • trapfrequenties (cadans): 40, 60 en 80
  • rijder gewicht < 100kg

Voor het totale bereik kijk je naar de minimale snelheid in de laagste cadans en naar de maximale snelheid in de hoogste cadans.
Bijvoorbeeld: Rohloff naaf 55T voor met 19T achter, dan is het totale bereik: 4,42 km/uur – 52,3 km/uur (zie de tabellen hieronder).

Uiteraard is het een indicatie, maar wanneer we overal de zelfde vaste gegevens aanhouden, is het op deze manier wel makkelijk om de verschillende verzetten met elkaar te vergelijken.

Bekijk hieronder de gegevens van de verschillende versnellingssystemen en hun bereik, hopelijk heb je er wat aan en maakt het de keuze voor het juiste verzet zo een stuk makkelijker.

Rohloff naaf

55T voortandwiel (riem)

19T Achtertandwiel

Snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 55-19-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Verzet Rohloff 55T
Snelheidsbereik bij cadans van 80:
Verzet Rohloff 55T

22T Achtertandwiel

Snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 55-22-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff 55-22-60
Snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff 55-22-80

50T voortandwiel (riem)

19T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 50-19-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff 50-19-60
Snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff 50-19-80

22T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 50-22-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff 50-22-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff 50-22-80

46T voortandwiel (riem)

22T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 46-22-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff 46-22-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff 46-22-80

42T voortandwiel (ketting)

16T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 42-16-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff-42-16-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff-42-16-80

38T voortandwiel (ketting)

16T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff 38-16-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff-38-16-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff-38-16-80

43T voortandwiel (ketting)

17T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Rohloff-43-17-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Rohloff-43-17-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Rohloff-43-17-80

Pinion versnellingsbak P1.18

32T voortandwiel

32T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Pinion18-32-32-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Pinion18-32-32-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Pinion18-32-32-80

30T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Pinion18-32-30-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Pinion18-32-30-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Pinion18-32-30-80

Pinion versnellingsbak P/C1.12

32T voortandwiel

32T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Pinion12-32-32-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Pinion12-32-32-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Pinion12-32-32-80

30T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Pinion12-32-30-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Pinion12-32-30-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Pinion12-32-30-80

Nexus/Alfine 8

42T voortandwiel

21T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Nexus8-42-21-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Nexus8-42-21-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Nexus8-42-21-80

Nexus/Alfine 11

42T voortandwiel

21T Achtertandwiel

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
Alfine11-42-21-40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
Alfine11-42-21-60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
Alfine11-42-21-80

Shimano 3×10 Derailleur

22-30-40 voortandwielen

11-36T Achtertandwielen

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
22-30-40 en 11-36
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
22-30-40 en 11-36 - C60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
22-30-40 en 11-36 - C80

26-36-48 voortandwielen

11-36T Achtertandwielen

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
26-36-48 en 11-36 - C40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
26-36-48 en 11-36 - C60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
26-36-48 en 11-36 - C80

11-32T Achtertandwielen

Minimale snelheidsbereik bij cadans van 40:
26-36-48 en 11-32 - C40
Snelheidsbereik bij cadans van 60:
26-36-48 en 11-32 - C60
Minimale snelheidsbereik bij cadans van 80:
26-36-48 en 11-32 - C80

Samenvatting

Bij de derailleur-versnellingen, Rohloff naaf en Pinion versnellingsbak zijn genoeg mogelijkheden om het juiste verzet te kiezen. De een net iets lichter (geschikter voor de bergen) dan de ander. Ook de tussenstappen zijn zeer acceptabel. Dat geldt niet voor de Nexus en Alfine naven; de stappen tussen de versnellingen zijn groot en het kleinste verzet is niet klein genoeg. Daarbij zijn ze minder robuust en wij vinden ze eerlijk gezegd niet geschikt voor fietsvakanties.

Staat jouw verzet er niet bij en wil je daar meer over weten? Laat het ons weten, dan maken we voor jouw ook zo’n mooie tabel.

“Je krijgt advies over
wat jij nodig hebt.”

Kom langs voor advies van ervaren vakantiefietsers