Skip to main content
Tel: 010 46 26 909

De
Rohloff
naaf

Alles wat je moet weten

Het bedrijf achter de Rohloff naaf

Het bedrijf achter de naaf is al in 1986 opgericht door Barbara en Bernhard Rohloff, vooral gericht op het produceren van duurzame kettingen. Nadat Bernhard z’n ketting en tandwielen aan gort had gereden op het strand, moet hij gedacht hebben ‘dat kan beter!’
In 1996 was daar dan de introductie van de Rohloff naaf en twee jaar later begon de uitlevering naar de eerste klanten. Sindsdien is de duurzame naaf niet meer weg te denken bij de betere vakantiefietsen.

Rohloff naaf

Rohloff versnellingsnaaf

14 versnellingen

De Rohloff naaf heeft 14 versnellingen. Dat lijkt in eerste instantie weinig, maar door het ruime bereik en de gelijkmatige stappen, is het vergelijkbaar met een 3×10 derailleursysteem. Versnelling 11 is de zogenaamde direct drive en draait het makkelijkst, 12, 13 en 14 zijn de echte versnellingen en alles onder 11 zijn eigenlijk vertragingen. In de versnellingen 1 tot en met 7 lopen de vertragingstandwielen mee in de naaf, wat voor het bekende koffiemolen geluid zorgt.

Rohloff – in het kort

  • 14 versnellingen
  • groot bereik van 526%
  • gelijke stappen van 13,5%
  • onderhoudsarm (1x in de 5.000km óf 1x per jaar olie verversen)
  • zeer duurzaam (meer dan 100.000 km is geen uitzondering)
  • te combineren met Gates riemaandrijving
  • schakelen in stilstand mogelijk
  • meerdere versnellingen tegelijk schakelen
  • 25% sterker achterwiel (mits gebruik juiste velg + spaken)
  • schakelt eigenlijk altijd goed
  • maakt geluid in de versnellingen 1 t/m 7

Wat is de Rohloff naaf precies?

Wat is de Rohloff naaf precies, wat zijn de voor- en nadelen en hoe zit het nou met het onderhoud van de naaf?
De naaf van Duitse makelij is een interne versnellingsnaaf met 14 versnellingen die in evenredige stapjes van 13,6% oplopen. Eigenlijk is een Rohloff naaf net zoals een 3 of 7 versnellingsnaaf van een stadsfiets, maar dan met 14 versnellingen. De naaf, die in het achterwiel is ingebouwd, is onderhoudsarm, duurzaam en simpel in gebruik. Zo schakel je eenvoudig op of af (meer smaken zijn er niet) en kun je zelfs meerdere versnellingen tegelijk schakelen, al rijdend of in stilstand. Heel handig als je per abuis vergeten bent om op tijd terug te schakelen voor een stoplicht of een flinke helling.

Zijn 14 versnellingen genoeg? Jazeker! Het bereik (526%) komt ongeveer overeen met een 3×9 derailleur-versnelling, dus ruim genoeg om de bergen op te fietsen.

Hoe zit de Rohloff naaf in elkaar?
De naaf bestaat uit een neutrale stand (versnelling 11), drie versnellingen (12, 13 en 14) en de rest van de ‘versnellingen’ zijn eigenlijk ‘vertragingen’. Bij versnelling 1 tot en met 7 loopt het vertragingswiel mee, wat de oorzaak is van het geluid wat je in die versnellingen hoort. Bij versnelling 8 klikt dit vertragingswiel vast met palletjes en is het geluid verdwenen.
Wil je meer weten over de techniek van de Rohloff naaf? Lees dan deze handleiding eens door.

Wat zijn de voordelen van een Rohloff naaf?

  • In stilstand terugschakelen

    Is die heuvel toch net te steil of ben je vergeten terug te schakelen bij het stoplicht? Met de simpele draaischakelaar schakel je eenvoudig en meerdere versnellingen tegelijk; in stilstand of al fietsend. Wel even de druk van de pedalen halen.

  • Meerdere versnellingen tegelijk schakelen

    Het maakt niet uit of je fietst of stilstaat, je kunt met een Rohloff naaf meerdere versnellingen tegelijk op- of afschakelen. Geen excuus meer dus om die steile helling op te moeten lopen, want met één eenvoudige beweging schakel je meerdere versnellingen tegelijk terug en fiets je fluitend omhoog!

  • Super sterk achterwiel

    Met 32/36 spaken, een symmetrische opbouw met hoge spaakflens haal je een supersterk achterwiel in huis. Helemaal in combinatie met dubbel butted spaken en een velg die speciaal geschikt is voor een Rohloff naaf. Sterke vakantiewielen zijn erg belangrijk om jou en je bepakking te dragen.

  • Onderhoudsarm

    Een Rohloff naaf heeft zeer weinig onderhoud nodig. Zo hoef je maar 1x per jaar of 1x in de 5000 kilometer olie te verversen en elke 10.000 kilometer moet je de interne kabels vervangen. Heb je een Rohloff met een externe schakelbox, dan hoeft dat laatste zelfs ook niet meer.

  • Gates riem mogelijk

    Naast een ketting, kun je de Rohloff naaf ook gebruiken in combinatie met een Gates tandriem. Een riem heeft een aantal voordelen over een ketting:

    √ onderhoudsvrij – je hoeft ‘m niet te smeren
    √ duurzamer – een riem gaat 2 tot 3 keer langer mee dan je normaal met een ketting zou doen.
    √ lichter

    Let wel, een riem is in het buitenland lastig te verkrijgen. Wij raden daarom aan altijd een reserveriem mee te nemen. De aanschafprijs van een riem is overigens wel hoger dan van een ketting.

    Tip: niet elke fiets is geschikt voor een riem. Aangezien een riem uit één stuk bestaat, moet je frame een opening hebben. Bovendien moet je frame stijf genoeg zijn om de zijwaardse krachten aan te kunnen. Santos, Avaghon en Idworx fietsen voldoen aan deze eisen.

Zijn er ook nadelen?

  • De aanschafprijs

    De aanschafprijs van een fiets met een Rohloff naaf ligt ongeveer 1000 Euro hoger dan van een goede derailleurfiets. Daarbij komen de kosten van een riemaandrijving nog bij, mocht je dat willen. Echter, de naaf heeft een zeer lange levensduur en de onderhoudskosten zijn minimaal. 

  • Gewicht

    Een Rohloff naaf en alle toebehoren om de aandrijving werkend te krijgen is marginaal zwaarder dan dat van een XT derailleur (een LX derailleurset is overigens zwaarder dan XT):

    ONDERDEELGEWICHT
    Rohloff naaf, incl. shifter, kabels en kabelgeleiders1820 gram
    Cranks + tandwiel voor680 gram
    Tandwiel achter (22T)87 gram
    Gates tandriem 118T CDC84 gram
    TOTAAL GEWICHT2671 gram
    ONDERDEELGEWICHT
    Shimano XT cranks incl. bracket860 gram
    Shifters + kabels255 gram
    Derailleur (voor + achter)139 gram + 249 gram
    Achternaaf338 gram
    Cassette223 gram
    Ketting273 gram
    TOTAAL GEWICHT2337 gram

  • Geluid in versnelling 1 t/m 7

    In de versnellingen 1 t/m 7 loopt het vertragingswiel in de Rohloff naaf mee en dit maakt geluid. Hoe hard dit geluid is verschilt per naaf, elke naaf is namelijk handgemaakt. Ook de klankkast van je frame kan invloed hebben op het geluidsniveau. Olie dempt het geluid overigens weer.

  • Weerstand

    Uit verschillende tests is gebleken dat de Rohloff naaf slechts lichtelijk meer weerstand heeft dan een schone derailleurversnelling. Zelf merk ik hier nauwelijks iets van en compenseert het direct en soepel schakelen dit meer dan voldoende. In alle weersomstandigheden; vuil of schoon.

Variaties Rohloff naaf

Naast de verschillende kleuren verschilt de naaf zelf niet. Dat wil zeggen, dat het binnenwerk van elke Rohloff naaf gelijk is. Type schakelmechanisme kan echter wel verschillen, extern of intern. Bij schijfremmen ben je verplicht een externe schakelbox te nemen en anders heb je zelf de keuze. Hieronder een korte opsomming van de eigenschappen van de interne en externe schakelbox:

Externe schakelbox

√ duurder dan een interne schakelbox
√ verplicht bij gebruik van schijfremmen
√ je hoeft geen kabels te vervangen
√ schakelt iets minder soepel door een extra tandwiel

Interne schakelbox

√ goedkoper
√ schakelt soepeler (direct in de naaf)
√ de kabels moeten elke 10.000 km vervangen worden
√ kabels ipv schakelbox (optisch anders)

Onderhoud en garantie

Een Rohloff naaf is onderhoudsarm. Om de levensduur van de naaf te verlengen en om het schakelen soepel te laten verlopen, moet je je aan de volgende onderhoudsmomenten houden:

√ elke 5000 kilometer óf 1x per jaar: olie verversen
√ elke 10.000 kilometer: interne kabels vervangen (geldt alleen bij gebruik van de interne schakelbox)

Zweten en lekken

Help, mijn naaf lekt! Een lekkende Rohloff naaf is vervelend, maar geen direct probleem.
Een Rohloff naaf is niet oliedicht. Dit betekent dat de naaf kan gaan zweten of lekken. Onder zweten verstaan we druppeltjes of tranen aan de buitenkant van de naaf en met lekken bedoelen we een plasje olie, vaak niet groter dan een 2 euro munt. Nogmaals, dit is vervelend, maar zeker geen direct probleem.
Van de 25ml olie die in de naaf is gegaan, is namelijk slechts 6ml nodig voor de smering. Deze 6ml is al aan de tandwielen blijven plakken. Je kunt dus met een gerust hart je vakantie vervolgen, want Rohloff garandeert dat de naaf nog 5000 kilometer probleemloos kan draaien zonder olie.

“Een lekkende Rohloff naaf is vervelend, maar geen direct probleem!”

Oorzaken van zweten en lekken
De volgende oorzaken van Rohloff lekkages zijn bij ons bekend en gaan vaak vanzelf over:

√ recente olie wissel, waarbij teveel olie is gebruikt
√ grote temperatuurverschillen
√ grote drukverschillen (bijv. na vliegen)
√ de fiets heeft op z’n kant gelegen
√ een zandkorrel tussen de simmering

Hoe los je het zweten of lekken van de Rohloff naaf op?
Elke oorzaak behoeft een andere oplossing.

Wanneer de olie recent is gewisseld, voeren we nog een nieuwe oliewissel uit om uit te sluiten dat teveel olie is gebruikt. Het probleem lost zich dan vaak vanzelf op.

Wanneer de naaf bij de pakking/kering lekt, is de kans groot dat er een zandkorrel tussen de simmering zit. Dit gaat meestal vanzelf weer over. Wanneer het blijft aanhouden, kunnen we de pakking/kering vervangen (dit is niet kosteloos).

Wanneer de naaf bij de vulschroef lekt, vervangen we de vulschroef.

Wanneer de naaf uit de snelspanner lekt, dan is er sprake van overdruk en moeten we de naaf naar Rohloff opsturen. We sturen de naaf inclusief het achterwiel naar Rohloff om de lekkage te herstellen. Dit is echter geen garantie dat het nooit meer zal voorkomen, want zoals eerder gezegd, is de naaf niet oliedicht.

Let op: buiten de garantieperiode zijn hier kosten aan verbonden.

Tips om lekken/zweten te voorkomen:
√ de naaf nooit bij vullen
√ de naaf niet met een borstel schoonmaken zodat je vuil tussen de simmering duwt.

“Let op: vul de naaf nooit bij!”

Garantie Rohloff

De garantie op een Rohloff naaf is 2 jaar; mits goed onderhouden. Hierna betaal je revisiekosten voor lekkages en/of andere problemen. De kosten zijn afhankelijk van het probleem en voor herstel zal na onderzoek altijd om goedkeuring gevraagd worden.

“Je krijgt advies over
wat jij nodig hebt.”

Kom langs voor advies van ervaren vakantiefietsers