Skip to main content
Tel: 010 46 26 909

Naafdynamo’s: hoe laadt je je telefoon of GPS op tijdens het fietsen?

SON Naafdynamo

Wil je onderweg je elektronica opladen of fiets je regelmatig in het donker? Met een naafdynamo en verlichting die hierop is aangesloten, sta je nooit meer zonder licht.

Handig voor als je het hele jaar door naar je werk fietst of voor die donkere tunnel tijdens je vakantie. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om je telefoon of GPS onderweg op te laden, want steeds meer mensen navigeren hier namelijk mee.

Hoe werkt het?

De naam zegt het al, een naafdynamo zit op die plek in het voorwiel waar normaal je naaf zit. De met koper omwikkelde spoel draait om een magneet heen, om en om langs de noord- en zuidpool van de magneet. Daarom spreken we van wisselspanning. Ook is het zo dat je naafdynamo steeds meer spanning levert, als je harder gaat fietsen. Nu kan je apparatuur daar niet goed tegen, dus heb je een energie-omvormer nodig om de spanning gelijk te krijgen én binnen bepaalde grenzen te houden. Je telefoon kan namelijk maximaal 5 Volt spanning aan.

Wanneer je de omvormer direct aansluit op je apparatuur en je levert vanuit je naaf geen stroom meer (of te weinig), dan valt de spanning weg. En dan valt dus ook je telefoon of GPS uit en niet elke telefoon of GPS kan hier tegen. Om dit te voorkomen, zijn er omvormers met een buffer die dit op kunnen vangen.
Ook kun je ervoor kiezen om een Power Pack aan de omvormer te hangen, zodat je ‘s avonds je telefoon hier weer mee op kunt laden. Er zijn Power Packs die zowel laden als ontladen, dit heet Pass Through Charging, deze kun je dus ook als buffer accu gebruiken tijdens het fietsen om de momenten van stilstaan op te kunnen vangen.

vlnr: SON naafdynamo + Cycle2Charge + Powerbank
vlnr: SON naafdynamo + Appcon 3000 + telefoon

Hoe lang duurt het opladen?

Nu bijna alle mobiele elektronica voorzien is van Lithium ion accu’s, is het opladen wat ingewikkelder geworden dan vroeger. Lithium accu’s gaan kapot of ze ontploffen als je ze verkeerd oplaad. Daarom zijn moderne USB poorten intelligent geworden.
Dit houdt in dat de usb stekker van de oplader en van het apparaat met elkaar gaan communiceren hoeveel stroom ze beide kunnen accepteren.

Eenvoudige opladers zoals de Cycle2charge kunnen dan meestal niet méér overeenkomen dan een laadstroom van maximaal 500 mAh. En als je dan bijvoorbeeld stopt bij het stoplicht en de laadstroom valt weg, dan kan het hele usb-poort-communicatie verhaal weer overnieuw beginnen. Niet geschikt dus om direct je telefoon mee op te laden.
Een powerbank van 10.000 mAh opladen met een stroom van 500mAh duurt ca 20 uur waarbij je de hele tijd boven de 14 km/u moet rijden.

Een intelligente oplader zoals de Appcon 3000 heeft een ingebouwde bufferaccu en is hierdoor geschikt om direct je telefoon mee op te laden. In het geval van stilstaan voor het stoplicht gaat het laden van de telefoon gewoon door en wordt het Lithium accu laadprogramma niet onderbroken. De usb poort kan met het apparaat communiceren en in ieder geval een laadstroom van 1000 mAh of hoger overeenkomen.

In de praktijk gebruik je de telefoon om te navigeren. Het scherm en de navigatie app gebruiken ook flink wat stroom, en is ongeveer hetzelfde als wat de Appcon bij kan laden. Pas als je het scherm een uurtje uitschakelt, zie je pas dat de accu van de telefoon voller is.
Staat de telefoon op standby dan kun je hem in ca 3-4 uur vol “fietsen”.

 

Geintegreerde oplossingen

Er zijn een aantal oplossingen, die netjes in het frame zijn weggewerkt:

  • Appcon 3000
  • Cycle2charge
  • The Plug

De cycle2charge heeft van zichzelf geen buffer ingebouwd, de Plug heeft dat wel. Met de Plug hebben wij helaas minder goede ervaringen, ze zijn gevoelig voor regen en gaan daarom regelmatig kapot. De nieuwe Appcon 3000 heeft ook een bufferaccu en heeft een goede weersbestendigheid.

Naafdynamo’s

We zetten de verschillende onderdelen even voor je op een rij, te beginnen bij de naafdynamo’s:

SON28 naafdynamo
SON28 naafdynamo
Shimano LX
Shimano LX

SON 28

  • Meest efficiënte naafdynamo
  • 5 jaar garantie
  • Gewicht: ca 440 gram
  • Industrielagers (geen onderhoud nodig)
  • Sterkste naaf, aan te raden bij zwaar gebruik
  • €€€

Shimano LX naafdynamo

  • Lagers zijn versleten tussen de 20.000 – 50.000 kilometer
  • Gewicht: ca 550 gram
  • Geen industrielagers
  • Binnenwerk is te vervangen zonder het wiel uit te hoeven spaken
  • Elke 7000 – 8000 km onderhoud nodig (links smeren)

Omvormers

De omvormers in ons assortiment zijn:

Cycle2Charge
Cycle2charge
Appcon 3000
Appcon 3000

Download PDF

Download de beknopte PDF ‘Onderweg opladen Wijzer’:

 

“Je krijgt advies over
wat jij nodig hebt.”

Kom langs voor advies van ervaren vakantiefietsers