De keuze voor het ‘juiste’ verzet hangt af van je reisdoel(en), hoe sterk je zelf bent, gewicht van jou en je bagage, type fiets en natuurlijk het terrein waar je wilt fietsen.
Ben je van plan veel in de bergen te fietsen, kies dan tenminste het lichtste verzet mogelijk, zodat je genoeg versnellingen hebt om die hellingen te trotseren. Je verliest hierdoor wat aan de snelle/zware kant, maar voor de meeste vakantiefietsers is snelheid minder belangrijk. Maar wat is het juiste verzet? Zelf kies ik een verzet waarmee ik met een minimale snelheid en met een gemiddelde inspanning niet omval als het te steil wordt; met andere woorden: ik wil 3,5 tot 4 kilometer per uur kunnen fietsen met een omwenteling van 40 per minuut. Langzamer heeft geen zin, want dan val ik om! Heb je nu meer kracht in je benen, dan fiets je misschien met 60 omwentelingen per minuut die berg op en kun je makkelijker uit de voeten met een zwaarder verzet.
Vind je de formules niet belangrijk, skip dan meteen naar de tabellen onderaan het artikel, dan weet je precies waar je aan toe bent. 🙂
Niet alleen het verzet bepaalt je minimale snelheid, wielomtrek telt ook mee. Hierbij geldt dat hoe groter de omtrek van de wielen is, hoe meer afstand je per omwenteling aflegt, maar ook hoe zwaarder het fietst. Hieronder een voorbeeld:
Gegevens fiets en rijder:
De formules
De berekening
Stel nu dat je lichter wilt fietsen, dan betekent dat dat de afgelegde afstand na 1 omwenteling kleiner moet worden. We kunnen dus stellen: lichter fietsen betekent minder ver fietsen na 1 trapomwenteling.
Oplossing 1 en 2 zijn de meest voor de hand liggende oplossingen, aangezien veel vakantiefietsers het comfort van de 50mm band graag willen behouden en ook omdat die smallere band niet heel veel zoden aan de dijk zet. Alleen is dit niet altijd makkelijk te realiseren.
Zo is de 3×10 Shimano XT groep nu alleen nog te verkrijgen met 26 als kleinste voortandwiel, maar is het kleinste achtertandwiel wel weer 36. Shimano Deore biedt meer mogelijkheden, zoals 22 voor.
Ook bij deze versnellingssystemen is het mogelijk om grotere of kleinere tandwielen te monteren, zodat je het bereik van je verzet ‘verschuift’ naar de lichtere of zwaardere kant.
Ik snap dat het misschien wat moeilijk voor te stellen is en je hebt natuurlijk geen zin om voor elk verzet uit te rekenen wat je bereik en je minimale snelheid kan zijn. Dat hebben wij daarom voor je gedaan. 🙂
Zoals eerder gezegd, heeft een gemiddelde vakantiefietser tussen de 60 en 80 omwentelingen per minuut (rpm). Tijdens een zware beklimming, kun je de boel misschien nog ronddraaien met slechts 40 omwentelingen per minuut zonder om te vallen en als je goed getraind bent en lekker soepel trapt, haal je wel de 90 omwentelingen per minuut. Als vaste gegevens heb ik de wielomtrek van 50-622 (2280mm) aangehouden. Voor het bereik heb ik 40 omwentelingen per minuut genomen voor het lichtst mogelijke en 90 omwentelingen per minuut voor het zwaarst en snelst.
Hoe moet je de tabellen lezen?
Bijvoorbeeld (eerste tabel): met een 55T voortandwiel en 22T achtertandwiel ligt het snelheidsbereik bij een Rohloffnaaf bij een constante trapfrequentie van 40 tussen de 3,9 (in de laagste versnelling) en 20,3 kilometer per uur (in de hoogste versnelling). Bij een constante trapfrequentie van 90 ligt dat bij diezelfde tandwielcombinatie tussen de 8,7 en 45,7 kilometer per uur.
Aangenomen dat elke fietser tussen de 40 en 90 rpm kan fietsen, ligt het totale bereik bij een Rohloff naaf met een voortandwiel van 55 en een achtertandwiel van 22 dus tussen de 3,9 en 45,7 kilometer per uur.
Rohloff naaf 14 versnellingen met 55T voortandwiel (riem)
55T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
22T achter | 3,9 - 20,3 | 5,8 - 30,5 | 7,7 - 40,7 | 8,7 - 45,7 | |
19T achter | 4,5 - 23,5 | 6,7 - 35,3 | 9,0 - 47,1 | 10,1 - 53,0 |
Rohloff naaf 14 versnellingen met 50T voortandwiel (riem)
50T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
22T achter | 3,5 - 18,5 | 5,3 - 27,7 | 7,0 - 37,0 | 7,9 - 41,6 | |
19T achter | 4,1 - 21,4 | 6,1 - 32,1 | 8,1 - 42,8 | 9,2 - 48,1 |
Rohloff naaf 14 versnellingen met 46T voortandwiel (riem)
46T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
22T achter | 3,2 - 17,0 | 4,8 - 25,5 | 6,5 - 34,0 | 7,3 - 38,3 |
Rohloff naaf 14 versnellingen met 42T voortandwiel (ketting)
42T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
16T achter | 4,1 - 21,3 | 6,1 - 32,0 | 8,1 - 42,7 | 9,1 - 48,0 |
Rohloff naaf 14 versnellingen met 38T voortandwiel (ketting)
38T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
16T achter | 3,7 - 19,3 | 5,5 - 29,0 | 7,3 - 38,6 | 8,3 - 43,4 |
Rohloff naaf 14 versnellingen met 43T voortandwiel (ketting)
43T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
17T achter | 3,9 - 20,6 | 5,9 - 30,8 | 7,8 - 41,1 | 8,8 - 46,3 |
32T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
32T achter | 3,0 - 19,3 | 4,6 - 29,0 | 6,1 - 38,7 | 6,9 - 43,5 | |
30T achter | 3,3 - 20,6 | 4,9 - 30,9 | 6,5 - 41,3 | 7,3 - 46,4 |
Pinion P1.12 met 32T voortandwiel
32T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
32T achter | 3,0 - 18,3 | 4,6 - 27,4 | 6,1 - 36,5 | 6,9 - 41,1 | |
30T achter | 3,3 - 19,5 | 4,9 - 29,2 | 6,5 - 39,0 | 7,3 - 43,9 |
Pinion P1.12 met 39T voortandwiel
39T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
35T achter | 3,4 - 20,4 | 5,1 - 30,5 | 6,8 - 40,7 | 7,6 - 45,8 |
42T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
21T achter | 5,8 - 17,9 | 8,8 - 26,9 | 11,7 - 35,8 | 13,1 - 40,3 |
42T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
21T achter | 5,6 - 22,9 | 8,4 - 34,3 | 11,2 - 45,7 | 12,6 - 51,5 |
Shimano voor 22-30-40T en achter 11-36T
22-30-40T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
11-36T achter | 3,4 - 20,2 | 5,1 - 30,2 | 6,8 - 40,3 | 7,6 - 45,3 |
Shimano voor 22-30-40T en achter 11-34T
22-30-40T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
11-34T achter | 3,6 - 20,2 | 5,4 - 30,2 | 7,2 - 40,3 | 8,1 - 45,3 |
Shimano voor 26-36-48T en achter 11-36T
26-36-48T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
11-36T achter | 4,0 - 24,2 | 6,0 - 36,3 | 8,0 - 48,4 | 9,0 - 54,4 |
32T voor | 40rpm | 60rpm | 80rpm | 90rpm | |
---|---|---|---|---|---|
10-50T achter | 3,5 - 17,7 | 5,3 - 26,6 | 7,1 - 35,5 | 8,0 - 39,9 |
Op de Nexus naven na, zijn in principe alle bovenstaande combinaties geschikt voor fietsvakanties in de bergen. De een is net ietsje lichter dan de ander en dat maakt het fietsen ‘makkelijker’ op die momenten dat je het nodig hebt.
Hopelijk hebben bovenstaande tabellen dat inzichtelijk gemaakt voor je en kun je met een gerust hart die bergen trotseren.
“Je krijgt advies over
wat jij nodig hebt.”
Kom langs voor advies van ervaren vakantiefietsers
9.00 – 17.30
9.00 – 19.00
10.00 – 17.00
gesloten
Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.
Pinion versnellingsbak