Een derailleur is niet zo maar een derailleur. En als we het over derailleurs hebben, dan bedoelen we eigenlijk een ‘versnellingsgroep’, dus inclusief tandwielen, cassette, shifters, crankstel etc. Er zijn vele soorten ‘groepen’ op de markt, ze wisselen regelmatig en niet elke groep is geschikt voor fietsvakanties. Want over dat laatste hebben we het natuurlijk. Welke groep moet je nou kiezen? Welke tandwielverhouding is het meest geschikt (voor jou)? Maar eerst wat meer duidelijkheid over de term ‘versnellingsgroep’
Met de term versnellingsgroep bedoelen we de onderdelen die nodig zijn voor het schakelen en aandrijven van je fiets, plus de remmen.
Voor de vakantiefietsen zijn grofweg de volgende groepen van belang.
Tip: : LX en SLX zijn nagenoeg gelijk, vaak worden deze groepen gecombineerd om van beiden de beste onderdelen te gebruiken.
Shimano Deore
√ basisgroep – goedkoopst
√ schakelt minder precies onder zware omstandigheden
√ heeft meer onderhoud nodig
√ indicatie levensduur derailleurs: 25.000 km
Shimano (S)LX
√ lichter dan Deore, zwaarder en sterker dan XT
√ betere lagers dan Deore
√ duurzamer dan Deore
√ schakelt preciezer
√ indicatie levensduur derailleurs: 35.000 km
Shimano XT
√ duurste groep
√ dure vervangingsonderdelen, tandwielen gaan niet langer mee dan andere groepen
√ lichtgewicht
√ beste groep, met uitzondering van de naven
√ mooier afgewerkt
√ schakelt heel precies, ook onder zware omstandigheden
√ indicatie levensduur derailleurs: 45.000 km
Welk verzet je nodig hebt, hangt af van je doel. Fiets je veel in de bergen, dan is een lichter verzet wenselijk. Maar wat is lichter? Om je huidige lichtste verzet te kunnen bepalen, heb je een aantal data nodig:
1. Globale wielomtrek
2. Tanden van het kleinste voortandwiel
3. Tanden van het grootste achtertandwiel
Tabel globale wielomtrek:
Inch | ETRTO | Globale wielomtrek |
---|---|---|
26" | 35-559 | 1990 mm |
40-559 | 2030 mm | |
47-559 | 2050 mm | |
50-559 | 2075 mm | |
54-559 | 2100 mm | |
57-559 | 2120 mm | |
60-559 | 2160 mm | |
27.5" | 54-584 | 2195 mm |
57-584 | 2215 mm | |
60-584 | 2240 mm | |
62-584 | 2260 mm | |
65-584 | 2280 mm | |
28" | 37-622 | 2200 mm |
40-622 | 2220 mm | |
42-622 | 2230 mm | |
47-622 | 2250 mm | |
29" | 50-622 | 2280 mm |
54-622 | 2310 mm | |
57-622 | 2330 mm | |
60-622 | 2340 mm |
Rekenvoorbeeld:
Optie 1
Kleinste voortandwiel = 26
Grootste achtertandwiel = 34
Je hebt een 28″ fiets met 50mm banden, dan is de omtrek van je wiel: 2280 mm
De afgelegde afstand per 1 crankomwenteling is: 26 / 34 x 2280 = 1,743 meter
Optie 2
Stel je vervangt je voortandwielen en je kleinste voortandwiel is nu 24. Dan is de afgelegde afstand per 1 crankomwenteling: 24 / 34 x 2280 = 1,609 meter
Bij optie 2 leg je per crankomwenteling dus minder afstand af, je gaat dus langzamer, maar het fietst ook lichter! Je hebt in dit geval dus een lichter verzet. En met een lichter verzet kun je beter uit de voeten in de bergen.
Een handige tool is de Gear Calculator, dan kun je schuiven en instellen en zie je meteen het effect. Je gebruikt de tool als volgt:
1. Gears: derailleurs
2. Chainrings: zie tabel verder op deze pagina, bijv. 26 – 36 – 48
3. Cogs: 10/11 – 36
4. Tire size: kies je bandenmaat (zie tabel hierboven voor de gestandaardiseerde ETRTO maatvoering)
5. Cadence: zet op 70 of de waarde die bij jezelf bekend is
6. Max Chain Angle: niets aan veranderen
7. Display: Speed
In de tabel kun je nu aflezen wat je laagste (6,92km/uur) en hoogste (41,8km/uur) snelheid zou zijn met deze tandwielcombinatie, bandenmaat en met een cadans van 70. De tabel bestaat uit 3 rijen, dit zijn je 3 voortandwielen aangeduid in de rode bolletjes. De omgekeerde driehoeken zijn je achtertandwielen en daarboven staat de snelheid aangeduid. Zie het rekenvoorbeeld hieronder:
Soms lees je dat je ‘gewoon’ een kleiner tandwiel voor erop moet zetten, maar dat gaat niet zomaar. De stap tussen de andere bladen wordt hierdoor te groot, waardoor het geheel niet meer lekker schakelt. Ook kan je voorderailleur het kleinere blad vaak niet aan. Hetzelfde geldt voor achter een groter tandwiel voor een lichter verzet. Je achterderailleur kan hier problemen mee krijgen.
Wat kun je wel doen?
Voor fietsvakanties wil je het liefst een 10-speed triple met een licht (niet te zwaar) verzet. Helaas is die combinatie er niet in alle Trekking groepen, maar gelukkig wel in de mountainbike-groepen.
Met een double (2 x 11 speed) wordt je kleinste tandwiel te groot, zijn de stappen tussen de versnellingen groter en heb je slechts 22 versnellingen.
Groep | Speed | Voortandwielen | Achtertandwielen |
---|---|---|---|
Deore Trekking T6010 | 3 x 10 speed | 26 - 36 - 48 | 11 - 34 |
Deore M6000 | 3 x 10 speed | 22 - 30 - 40 | 11 - 36 |
SLX M7000 | 3 x 10 speed | 22 - 30 - 40 | 11 - 36 |
XT M8000 | 3 x 10 speed | 22 - 30 - 40 | 11 - 36 |
Het vervangen of uitwisselen van onderdelen is nog niet zo makkelijk als je misschien denkt. Heb je bijvoorbeeld een body van LX, dan past daar wel een cassette op van 8, 9 of 10 speed, maar geen 11 speed. Op de body van SLX past weer wel een 11 speed cassette.
Is je kleinste kransje van je cassette 10, dan heb je een speciale body waarop dit kransje past. 10 past dus niet zomaar op elke body.
Dan heb je nog een gewone naaf en een boost naaf. Op een boost naaf past weer alleen en boost crankset. Deze boost naaf is breder, waardoor je kettinglijn een paar millimeter verplaatst.
Tot slot heb je nog te maken met wel of geen steekassen, wat weer invloed heeft op je naven.
Kortom, er zijn vele combinaties mogelijk. Wat aan de ene kant fijn is, maar het aan de andere kant ook een stuk lastiger maakt om tijdens je fietsvakantie of wereldreis precies het juiste onderdeel te vinden wanneer het versleten of kapot is. De eenvoud van een Rohloff naaf wordt op deze manier weer een stuk aantrekkelijker.
“Je krijgt advies over
wat jij nodig hebt.”
Kom langs voor advies van ervaren vakantiefietsers
9.00 – 17.30
9.00 – 19.00
10.00 – 17.00
gesloten
Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.
Pinion versnellingsbak